Måste man finnas på Facebook?

Många företag finns på Facebook idag. Enligt vår åsikt är det alldeles för många. Facebook kan vara en väldigt bra kanal att finnas på för ett företag, men det passar inte alla. För det första så måste du ha ett företag som får ut något av att vara på Facebook. Säg att du har en webbshop där du säljer djurtillbehör. På Facebook kan du lägga ut kampanjer och erbjudanden och nå ut till väldigt många (gilla/dela-uppmaningar), du kan posta uppdateringar (från kontoret/lagret/postpaket som går i väg osv), du kan lägga upp information om nya produkter, du kan skriva om relevant information för årstiden (ex julfaror för hunden) du kan posta söta djurbilder, du kan utlysa små tävlingar osv, osv, osv. Ett sådant företag har mycket att vinna på Facebook.

För det andra så måste du ha tid att investera i Facebook. Ska man finnas på sociala medier så måste man vara aktiv, annars är det bättre att inte finnas där alls. En död Facebook-sida kommer inte att ge ett särskilt gott intryck till potentiella kunder. Dessutom så måste du fundera över om just Facebook är det bästa för dig. Det finns ju så mycket mer att välja på. Ditt företag kanske skulle bli en succé på Instagram istället, som också är en väldigt stor kanal men där man inte behöver lägga lika mycket tid och energi på sina uppdateringar. Eller kanske Twitter. Man brukar säga att finns man inte på Facebook så finns man inte – det kan inte bli mer fel. Det gäller att hitta de kanaler som är optimala för ens egna behov och förutsättningar!

Posted in Bloggen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *